25 oktober 2010

Fyndat på Tradera

Tradera är ju ett väldigt trevligt tidsfördriv och med lite tålamod kan man göra en del bra fynd också! Här ovan en bild på förra veckans fynd som jag hämtade hem igår, allt utom Maya-burken är dessutom från en och samma säljare så där sparade jag in lite pengar på frakt.

Först ut är två charmiga koppar från Karlskrona Porslinsfabrik, modellen heter Aurora och dekoren heter Palma (dekoren är designad av Alf Jarnestad).

Sen ett snyggt fiskfat i serien Old Höganäs som tillverkades av Höganäs Keramik AB. Old Höganäs skapades till utställningen H55 i Helsingborg (1955) och var fabrikens första fullständiga servis. Från början fanns den i färgerna gult, brunt, olivgrön och blått men har sedan dess även blivit kompletterad med en lite ovanligare vit och mörkbrun variant. Fatet blev en mycket uppskattad present till en före detta kollega som samlar på just den gröna serien.


En stor och härlig Maya-burk från Rörstrand (designad av Marianne Westman) har fått flytta in i mitt skafferi, och den trivs bra tillsammans med mina två mindre Westman-burkar.

På nästa bild en härlig skål, även den från Rörstrand. Serien heter Ritzi och är designad av Gunnar Nylund. Just den här skålen är del nr 10 i serien som även innefattar snygga vaser.


Och så mina favoriter i gänget! Fat och vas i Rörstrands serie Scherzo, även denna designad av Gunnar Nylund, tillverkade första halvåret 1964. Det lilla fatet är märkt 1 och vasen 6, skulle vara intressant att se hur de andra delarna i serien ser ut.

6 kommentarer:

  1. Aha...jag har en sån Ritzi skål, en blå variant i en låda!

    SvaraRadera
  2. Åååh, finns de i blått också!? Nu blev jag nyfiken, den vill jag gärna se! :)

    SvaraRadera
  3. Vilka fina fynd.
    Mycket intressant information att Old Höganäs gjordes till H55.. det visste jag inte. Man ser en hel del av Old Höganäs men jag är inte säker på att jag sett fiskfatet tidigare men det är så typiskt stilen.
    Scherzo var jättefin och man ser att det är Nylund. Kalasgrejer!

    SvaraRadera
  4. Åh, vilka fantastiskt fina saker du fyndat. Gillar fiskfatet lite extra och fatet och vasen från Rörstrand var grymmesnygga!!

    SvaraRadera
  5. Tack Mats och Annette! Jag är inget fan av Höganäs i stort, men just Old Höganäs är jag lite svag för. Skulle ni hitta ett fiskfat i blått eller vitt är jag väääldigt intresserad! :)

    SvaraRadera
  6. Jag håller ögonen öppna! Men ditt fat är det första jag sett. Men tänk ett i blått...... *drömmer mig bort*

    SvaraRadera