4 november 2010

Loppisfynd från Karlskrona, del 3

Den här gången är rubriken inte helt sann, för de fina fynden på bilden ovanför kommer från Prylboden i Ronneby, ett riktigt härligt ställe med en massa fina möbler och en del trevliga porslinsfynd. Hit vill jag definitivt åka igen!

Min mamma hittade snabbt en stor blå ugnsform från Upsala Ekeby åt mig, i samma serie som den lilla jag fyndade på min lokala favoritloppis förrförra lördagen. På den lilla kunde jag inte se signaturen ordentligt men på den stora står det klart och tydligt GA, alltså Göran Andersson. De lilla blå formen är en smörkruka och den stora en karott och de tillhör serien Safir (gjordes även i brunt och kallades då Bruno) som tillverkades 1961-64.

Jag fastnade för en jättefin liten kruka, tyvärr är halva etiketten bortdiskad och den har ingen stämpel eller märkning i botten. Någon som känner igen vad det kan tänkas stå på etiketten?

Edit: Benny på Porslinsbloggen berättade att krukan är tysk och kommer från Bay!

Den underbart söta lilla lockasken är från Bo Fajans och passar perfekt till lördagsgodiset!

Och så föll jag för en härligt blå vas från Rörstrand! Tyckte egentligen att den var för dyr men lyckades förhandla till mig ett paketpris som jag blev nöjd med. Vasen är märkt 662 (alltså tillverkad andra halvåret 1966) och har en djupstämplad etta så den bör tillhöra en serie med fler delar.

7 kommentarer:

  1. Krukan är tysk. Bay står det på etiketten...

    SvaraRadera
  2. Den lilla röda lockasken är ju ruskigt söt!

    SvaraRadera
  3. Hej, kul att du gillade vår butik (prylboden) Du är så välkommen tillbaka :)

    -----
    Magnus
    magnus@prylbodenronneby.se
    Prylboden i Ronneby

    SvaraRadera
  4. Hej Magnus! Jätteroligt att du hittat min blogg - jag kommer självklart förbi nästa gång jag är nere i Blekinge! :)

    SvaraRadera
  5. Vad fick du ge för den blå vasen?

    SvaraRadera