11 november 2010

Premiärköp från Retroporslin.se

Annette har inte bara en trevlig blogg utan även en söt liten nätbutik, retroporslin.se. Jag har varit inne och kikat där flera gånger och till slut hittade jag tre saker som jag bara inte kunde låta bli att beställa...


En omärkt blå kanna/plunta som åkte upp på tavellisten i köket tillsammans med några ljuslyktor och en årstallrik från Arabia. Askfatet från Upsala Ekeby, formgivet av Mari Simmulson, passade perfekt som ljusfat och trivs bra med vasen från Rörstrand och den lilla ugglan från Trosa Keramik.

En otippad favorit var den här gröna, sköna bonaden. Jag är inte särskilt påläst om textil och det enda jag har i retroväg sen tidigare är en Viola Gråsten-pläd. Men det var något med den här bonaden som tilltalade mig, kanske tanken på att någon gång i framtiden hänga upp den i ett barnrum? Tills vidare hamnar den i alla fall i gästrummet. Någon av er läsare som vet lite mer om retrotextil och som kan gissa ungefärlig ålder eller kanske känner igen signaturen?

4 kommentarer:

  1. Fint att se sakerna i sin "rätta miljö" :)

    SvaraRadera
  2. Jag tycker att signaturen är Gislev. Kanske en förkortning av Gisela Levin, eller något sådant.

    SvaraRadera
  3. form55 - Gisela Levin? Spännande! Det får jag söka vidare på! Och med tanke på efternamnet borde jag kanske släkrforska lite. :)

    SvaraRadera
  4. Det är Erna Gislev. Hon var gift med min farbror när jag var liten. Jag har en likadan bonad och har alltid trott att det var den enda. Det är ju mamma och jag ☺️ Så kul att hitta en till!

    SvaraRadera