15 mars 2011

En ensam liten fohund


I fredags tipsade Ulrika med bloggen leta retro om att Huvudsta Loppmarknad hade 50% på alla prylar. Jag hade aldrig varit där förut så det fick bli en spännande utflykt efter jobbet.
Hittade en massa fint där - Stig Lindbergs Terma, flera delar ur danska servisen Tangent, lite från Gefle och Bo Fajans och ett stort Rimini Blu-fat (som tyvärr hade en stor spricka). Men inget som riktigt föll mig i smaken. Förrän precis vid utgången där jag fick syn på en charmigt ful-söt porslinshund. Inget som jag trodde att jag någonsin skulle köpa, men det var kärlek vid första ögonkastet!

Hunden är en så kallad fohund, info lånat från kinatrenden.se:
"Då kineserna i allmänhet inte viste hur ett lejon såg ut fick ofta djuren en hundliknande kropp med ett slags lejonhuvud med lockar. När dessa lejon eller fohundar stod utanför en rik ämbetsmans hus sägs det att antalet lockar visade vilken ställning husets invånare hade i samhället. Idag ser man lejonpar/fohundar parvis vid entréer till banker, restauranger, broar, bostäder och på många andra platser. Fohundar i porslin förekommer ofta på kvalitetsauktioner även i Sverige."

Min lilla vovve mäter 32cm i höjd och har fått sin plats i den "utländska sektionen" i arbetsrummet/gästrummet med vas och kruka från tyska Bay och en kruka ur Aldo Londis serie Rimini Blu för Bitossi.

10 kommentarer:

  1. Tack för lektionen! Då lärde man sig något nytt idag också.
    Precis som med min figurin som jag lade in idag så ger den en karaktär tillsammans med regebundna former.

    SvaraRadera
  2. Ulrika - det var väl ungefär det jag ville ha sagt, men krånglade till det...

    SvaraRadera
  3. Den var rolig! Jag gillar den, härlig färg! Tror jag har sett sådana någonstans, fast mycket mindre, kanske 10-15 cm, kan det stämma? :)

    SvaraRadera
  4. form55 och Ulrika - det finns en plats för allt! (Och den här fohunden hittade ett bra hem hos mig.)

    Lilladockan - det stämmer bra! Såg en till ensam liten (ca 10-15cm) på Sätraloppisen i lördags. Tyvärr såg jag den först när jag hade handlat klart och skulle gå hem så jag lämnade den där. Men finns den kvar nästa gång jag åker dit får den kanske också flytta hem till mig... :)

    SvaraRadera
  5. Hej Linda, tänk att jag i helgen har hittat en sådan hund du visar här och precis samma känsla, trodde aldrig jag skulle köpa en sådan pryl men det gjorde jag. Har du kvar din?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den är kvar! Och den har till och med fått två mindre kompisar. :) Färgen är ju rätt för mig i alla fall. ;)
      Och jag har sett att du börjar få det otroligt blått och grönt och fint i gästrummet!!

      Radera
  6. Hej Linda, tänk att jag i helgen har hittat en sådan hund du visar här och precis samma känsla, trodde aldrig jag skulle köpa en sådan pryl men det gjorde jag. Har du kvar din?

    SvaraRadera
  7. Åh precis en sådan hittade jag för ett par veckor sedan, fast jag fick ett par!
    http://50-talskeramik.blogspot.se/2013/10/senaste-loppisrundan.html

    Super fina ju!
    Och rätt färg ;-)

    SvaraRadera
  8. Oj.oj.. Jag hade ett par men den högra hunden blev sönderslagen tyvärr..
    Nu sitter jag med dem vänstra hunden kvar.Vad jag kan se så är min ca 29 cm hög..Skulle någon se den högra hunden till salu någon stans så maila mig gärna..Lars.Henrikssom@ownit.nu

    SvaraRadera