6 mars 2011

Färgglatt från lördagsloppisen

Det har blivit en del sena fredagar de sista veckorna så det var ett tag sen jag besökte min lokala lördagsloppis, men igår lyckades jag pallra mig upp i vettig tid och bege mig dit. Och det blev lite smått och gott som fick följa med mig hem.


Det första jag såg var den här fina Fyris-grytan med handtag, del 25 i serien. Tyvärr har den lite glasyrsprickor på handtaget och inuti, men locket är i perfekt skick. Så för 25kr kunde jag ändå inte låta bli. Kanske hittar jag en gryta utan lock framöver och då kan jag (kanske?) göra mig av med den här grytan. Tills dess använder jag gärna grytan ändå, ser fram emot att servera kokta ägg ur den till påsk.


Att köpa glöggmuggar i mars känns kanske lite konstigt, men de här sötnosarna från Bo Fajans kunde jag inte lämna kvar (de kostade ju bara en femma styck). Gillar de härliga färgerna, de gula, gröna och den blå är blanka i glasyren medan de svarta påminner om Gefles matta Mangania-glasyr. Funderar på om man kanske kan använda dem som äggkoppar med handtag? Fast jag har ju redan två läckra äggkoppar från Bo Fajans.



Och så två härligt blå, söta små vaser. Det är ingen tvekan om att de är handgjorda för den ena är lite sned, de har olika tjocka bottnar och det finns en del bubblor i glaset. Men det är också precis det som gör att de är så charmiga. Och för en tia styck var de väl värda att få hamna i min lilla samling av blått och grönt glas. Jag har fortfarande mycket att lära när det gäller glas, så är det någon av er läsare som har en aning om var de kan komma från så är jag tacksam för tips!

8 kommentarer:

  1. Oh, vilka fynd! Jag har faktiskt inte orkat mig ut på någon loppis på länge. Jag har liksom tappat lite loppisfart. Men svackorna brukar ju inte hålla i sig allt för länge :)

    Vad jag egentligen skulle säga (utan att klaga på min egen fyndartorka) var ju att jag har en exakt likadan vas. Som de två blå. Och enligt kommentarerna i mitt inlägg komemr den från Åseda Glasbruk. Här hittar du inlägget: http://loppista.blogspot.com/2010/10/mystiska-vaser.html

    SvaraRadera
  2. Tyckte det var fint med det blå. Jag har länge föraktat blått eftersom när jag flyttade hemifrån runt 96- då var allt blått blått blått så man tröttnade lite.

    SvaraRadera
  3. Vilka fynd, ja det är bara att köra på, så mycket fint som du hittar.

    SvaraRadera
  4. Jag tror de kommer från Sea glasbruk. Även Åseda har gjort liknande men både form och färg säger Sea i mitt huvud...

    SvaraRadera
  5. Jättefina saker! Gillar verkligen Fyris! Har ingen själv vad jag vet, men tack vare er porslinsbloggare kommer det bli extra intressant att packa upp alla kartonger sen när köket är klart. Kan ju finnas nåt fynd man inte kunnat identifiera innan! :)

    SvaraRadera
  6. Loppistan - jag kände faktiskt att jag behövde ta en paus från favvo-loppisen i några veckor så i lördags var det riktigt kul att gå dit igen! :)
    Och tack för tipset om ditt inlägg, jag gissade också på Åseda. Men det beror nog på att det är ett av få glasbruk jag har ens ett uns av koll på... ;)

    Fynd Dagboken - minns också den tiden och har varit ganska trött på starkt blått i många år. Men allt kommer ju igen... ;)

    Randiga Tråden - tack! :) Tyvärr kammade jag noll på textilavdelningen, hade hoppats kunna hitta någotn söt duk till påsk.

    Herr Movarp - Sea alltså, tack för tipset! :)

    Sandra - tack! :) Fyris är störtskön i formen tycker jag, hoppas du fyndar lite i dina packlådor sen! ;)

    SvaraRadera
  7. Ortoligt fina Bo Fajans koppar! Underbara pastell färger! Jag ska till Retromässan i helgen jag. Familjen stannar hemma så jag har hela dagen för mig själv att flanera runt i retro extas! Lyxigt värre! Om ni ska ta någon retro paus med fika eller liknande så bara hojta till så blir jag med :)

    SvaraRadera
  8. DollybirdRetro - vad skoj! Vi får försöka styra upp en bloggfika på eftermiddagen! :)

    SvaraRadera