29 mars 2011

Finska daggdroppar


I fredags efter jobbet så blev det en snabb sväng till Myrorna i city. Jag gick runt och spanade och plockade men tyckte inte att jag hittade något särskilt. Förrän jag fick syn på de här fina assietterna i serien Kastehelmi (= finska för daggdroppe) av Oiva Toikka för Iittala. De är så snygga så jag kunde inte hålla tassarna borta fast jag sagt att jag inte ska köpa fler assietter...
Fyra fina blev det, roligt nog kostade tre av dem 45kr styck och den fjärde bara 25kr och alla är i jättefint skick. Tyvärr är det ju snart dags för stambyte här så de blev bara diskade och fotade och sen nerpackade i en låda. Men när stambytet är klart så får det bli tårtkalas på dessa fina assietter för att fira!

Mer info om Kastehelmi finns hos precis en sån.

11 kommentarer:

  1. Åh, åh, åh, jag älskar den här serien. Jag hittade ju två stora fat på Erikshjälpen i Spånga förra året. Har inte hittat fler sen dess dock. Men de är helt perfekta för tårtkalas!!

    SvaraRadera
  2. Kastehelmi är fin, jag har lite delar, gräddsnipa, tårtfat i två våningar mm. De har jag packat ner för Hedemora :-)

    SvaraRadera
  3. Är inte jätteförtjust i finskt glas, men dessa verkar vara utmärkta som tårtassietter!

    SvaraRadera
  4. Grattis grattis! Vilket fynd!
    Super snygga!

    SvaraRadera
  5. Kastehelmi är verkligen jättefina, speciellt i grönt tycker jag..

    SvaraRadera
  6. Åh! Vi hade de här faten hemma när jag var yngre, men jag har aldrig tänkt på dem sedan dess. Kul att få lite mer information om vad de heter! :)

    SvaraRadera
  7. Åh! Jag tycker dom här faten är så vackra, lyckos dig :)

    SvaraRadera
  8. Jag hade ingen aning om ursprunget, kul att få lite ny kunskap. Läckra! Skulle gärna ta en fika framöver när det passar!

    SvaraRadera
  9. Jättesnygga! Jag älskar ju prickit, och dom här är ju nästan prickiga :)
    Lycka till med stambytet! :)

    SvaraRadera
  10. Loppistan - ja, den är superfin! Var faktiskt hos dig jag fick upp ögonen för den här serien så jag är jätteglad att jag hittade några delar själv!

    Randiga Tråden - ja, visst är den! :)

    Herr Movarp - synd att jag inte kan åka dit... Fast gräddkannor har jag i och för sig fler än jag behöver redan. ;)

    form55 - jag brukar inte gilla klarglas, men de här är ändå något extra tycker jag.

    Katrin - tack! :)

    Re-dizain - jag gillar den härliga Iittala-turkosa, men klarglas funkar också. :)

    ordningsfrun - härligt, de är så snygga!

    Maria - tack tack! :)

    Cinna - vad roligt! Jag och Gila har pratat om att ta en loppisrunda längs röda linjen (loppis i Vårby, Myrorna i Skärholmen och loppis i Sätra) och en fika så då kan vi kanske försöka hitta en dag som passar oss alla tre!

    Dollybird - ja, lite prickiga är dom faktiskt. ;) Tack, det kan behövas!

    SvaraRadera