13 mars 2011

Fynden från Sätra-loppisen

Efter Retromässan igår så åkte jag, Gila och Linda vidare till loppisen i Sätra. En rolig loppis nere i en stor källarlokal, fullproppad med all möjlig bråte. Det tog en bra stund att gå igenom allt och vi gjorde en del fina fynd alla tre. Jag slog till slut till på en fin turkos glaslampa, två mintgröna Labyrint-assietter från Bo Fajans, ett Spisa Ribb-fat till Sandra och salladsbestick med handtag i något mörkt träslag (hade tyvärr inte oljat in handtagen när jag fotade, de är mycket finare nu).


Det jag är mest nyfiken på är lampan, som helt klart är en vas omgjord till lampa. Den är ljust turkos med vit insida, jag kan ju väldigt lite om glas men hoppas såklart att det kan vara P O Ström som ligger bakom?!
Oavsett vem som gjort den så trivs den väldigt bra i min turkosa hörna i arbetsrummet/gästrummet.


Och här ett par bilder på fler fina saker vi såg där. Stilren servis från Gustavsberg med roliga namnet "Tillhör Sara". Fanns en trave tallrikar och en trave assietter. En av alla fina tyska golvvaser som fanns där, den här blå var min favorit. Snygg och udda skål från Rörstrand som jag tänkte köpa, tack och lov såg Gila att den hade ett stort nagg undertill så den fick stanna kvar. Men snygg var den!

18 kommentarer:

  1. MMmmmm... Mycket läckra saker! Vilket kul namn! Har aldrig sett det förut.... =)

    SvaraRadera
  2. Lampan har nog varit en vas från Fagerhults glasbruk. Jag är inte helt säker, men ganska.

    SvaraRadera
  3. Fina grejer! Får man fråga exakt var denna loppis ligger? Jag har som bekant väldigt lite att göra om dagarna och brukar se till att komma ut på en daglig promenad. Det gör ju inget om den är i Sätra!

    SvaraRadera
  4. Aha...jag har sett flera vaser med samma stuk, i andra glasfärger främst gröna, men då gjorda på Lindshammar...även färgen stämmer ju där. Vi får luska lite, men jag är i alla fall säker på att den inte är Alsterfors. Visst är kanten inte planslipad? Planslipning är typiskt för PO Strömvaserna...dessutom har de nästan alltid tjockare glas än denna. Den är dock fin i alla fall :-)

    SvaraRadera
  5. Jag skulle gissa att porslinet som det står "TILLHÖR SARA" under är restaurangporslin för Sveriges Allmänna Restaurangaktiebolag (SARA) som var en statlig hotell- och restaurangkoncern: http://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_Allm%C3%A4nna_Restaurangbolag_%28SARA%29
    Jag har bloggat en del om restaurangporslin från Gustavsberg här: http://kerstin.kokk.se/?p=5830

    SvaraRadera
  6. Härliga fynd! Jag tror jag har fyndat likadana salladsbestick för inte så länge sedan. Men mest intresserad är jag av det turkosa fatet. I morgon kommer jag visa ett inlägg om två likadana som jag ropade in nyligen. Jag vet inte så mycket om det men det har verkligen en fantastisk färg.

    Ps. vi var nog på samma ställe i Fredags. Jag hoppas verkligen vi känner igen varandra nästa gång vi råkas för det vore trevligt att träffas :)

    SvaraRadera
  7. Helena - tack! :)

    form55 - Fagerhults glasbruk känner jag inte till, ha mycket kvar att lära om glas! (Och det är ju kul!)

    Ulrika - tack! Jag svarar i din blogg!

    Herr Movarp - Lindshammar alltså, intressant. Har en söt turkos bomullsburk med lock därifrån. Bra fråga om planslipningen, ska kolla när jag kommer hem!

    Kerstin - tack, nu har jag lärt mig något nytt! Kul med förkortningen Sara, blev ju väldigt roligt namn på tallriken. :)

    Loppistan - ja, faten är snygga! Såg en pampig golvvas i samma serie på Antikmässan, den var också läcker.
    Dåså, då borde jag känna igen dig nästa gång! ;)

    SvaraRadera
  8. Vilka härliga fynd! Särskilt spisa ribb och lampan!

    SvaraRadera
  9. Åhh!! Hittade du ett fat! Underbara du! <3
    Vad fick du ge för det?
    Jag lyckades förresten pruta ner skålen till 100;-, körde och hämtade den i Bräkte Hoby i lördags. :D
    Tack för hjälpen!

    SvaraRadera
  10. Stina - tack! :)

    Sandra - tyvärr tror jag att det är ett tefat jag hittat, visst var det ett kaffefat du ville ha? Men du får givetvis det ändå, kan ju vara bra om du trillar över ännu en ensam kopp. :)
    Grattis till skålen, hoppas det kommer upp en bild snart!

    SvaraRadera
  11. Så mycket fint, var i Sätra? Brittmari

    SvaraRadera
  12. Hej!
    Tack för sist!
    Väldigt kul att ses!
    Snygga saker du hittade på den hemliga källar loppisen :)
    Jag har inte hunnit stryka eller mangla den läckra duken ännu, ska lägga upp en bild när den är plattare.
    Hojta till om det händer något mer framöver i sthlm!

    Linda

    SvaraRadera
  13. Brittmari - den ligger inne i "Sätra centrum", kommer man från tunnelbanan så är nedgången borta i vänstra hörnet.
    Jag borde nästan få provision på allt de säljer med tanke på hur många jag lockar dit. ;)

    Linda - tack själv! Det var jättekul att rota runt på loppisen med dig och Gila! Hoppas att du kan åka hit till Antik & Kuriosa-mässan i Kista nästa helg!

    SvaraRadera
  14. Det är inte alls omöjligt att jag kommer till Kista mässan nästa helg. Lördagen blir det såfall, eller?
    Min sambo är dock utomlands så jag måste skaffa en barnvakt. jag hör av mig hur det blir. Kan ju bli lite trångt och dyrt med barnvagn och klåfingrig lite unge bland alla dyrgriparna:)
    Jag hör av mig!

    SvaraRadera
  15. Dollybird - härligt! Hoppas du får fatt i en barnvakt, det vore jättekul att träffa dig igen! :)

    SvaraRadera
  16. Nu har jag identifierat din ljusblå glasvas, den kommer ifrån det rätt okända Alsterbro glasbruk! Hittade en bild på en grön med etikett :-)

    SvaraRadera
  17. Det är bästa loppisen i sverige. Dom är as snälla dom som jobbar där och jag hittar alltid massa fynd när jag kommer dit och hälsar på ägaren :)

    SvaraRadera
  18. Hej! Trillivippa! Kristina från An Ideal for Living här.. ;-) Har du ännu kvar bordslampan? Jag fick in en röd likadan igår men den har ingen el i sig. Tänkte om du kunde se hur elen är monterad i din. Lindshammar vet vi kanske alla här nu att den kommer ifrån.Tråden är ju några år gammal.. ;-)

    SvaraRadera