7 mars 2011

Ugglor på skänken



För ungefär ett år sen såg jag en söt liten uggla på loppis. Jag är ju som ni vet svag för fåglar och tyckte att just den här var så väldigt söt. Kände inte till någon Wall från Trosa men 35kr var den värd ändå. Och förra veckan fick den en liten kompis! Den mindre ugglan var förvisso en femma dyrare, men jag hade inte väntat mig något annat från Stockholms Stadsmission. (Deras prismärkare verkar bara gå att ställa in på 40kr/80kr.)

Så visst blev jag förvånad när jag i lördags tänkte komplettera med ett litet ugglepar jag hittade på Tradera och såg att det brakade iväg till 180kr. Det är visst fler än jag som gillar de här små sötnosarna.

Hos signaturer.se hittar jag följande info om Trosa Keramik:
"Bengt Wall var verksam som keramiker i Trosa perioden 1956-1966. Han tillverkade främst figurer och figuriner i lera och hade viss förkärlek för fåglar. När Bengt avled 1966 övertogs verksamheten av dottern Agneta och hon fortsatte verksamheten under namnet Trosa Keramik. Föremål tillverkade av Agneta Wall signerades endast 'Wall'."

6 kommentarer:

  1. Det är verkligen något speciellt med ugglor! Jättesöta!

    SvaraRadera
  2. Supercharmiga! Det är bara att passa på när man hittar en billig uggla. För det finns som sagt både en och två loppare som också vill hugga dem :) Så bra fyndat!

    SvaraRadera
  3. Sandra - ja, visst är det! :)

    Loppistan - jo, jag samlar ju egentligen inte på ugglor men... ;)

    baun - thanks! :)

    SvaraRadera
  4. Ja, jag håller verkligen med.. Har 2 stycken som liknar dina.. Älskar dem.. :-)

    SvaraRadera
  5. Lovely ceramics birds! I have one of them too..
    with signature B. Wall

    SvaraRadera