2 mars 2011

En liten, liten UE-vas



I fredags hittade jag den här lilla sötnosen hos Myrorna på Kungsholmen. Och för 15kr kunde jag inte låta bli, den kommer bli så söt med liljekonvaljer i.

Den lilla vasen är tydligt märkt med både djupstämpling undertill och en fin etikett. Den är bara 7,5cm hög och 5,5cm i diameter på det bredaste stället. Jag hittar ingen information om den i UE-boken på Grödinges hemsida, förmodligen är den en reklamprodukt. Men det jag vet är att etiketten användes från 30-talet till början av 60-talet och djupstämplingen med UE och artikelnummer kom i början på 50-talet, så förmodligen är vasen just från 50-talet.

Någon som vet mer eller sett fler delar i den här serien?

5 kommentarer:

  1. Yxlan är en ö utanför Norrtälje så det är nog en souvenirvas som man kunde köpa med sig hem som minne. Men en väldigt snygg sådan! Grattis :-)

    SvaraRadera
  2. Skulle just fråga om det fanns nåt som hette Yxlan, för det såg ut som en sån souvenirvas och där fick jag ju svar på det! :)
    Snyggaste souvenirvasen jag sett, gillar är det är så starka kontraster!

    SvaraRadera
  3. Riktigt trevlig vas. Kolla gärna in på min blogg och var med och tävla om fint pris från ArtGlassVista värt 1500kr:)

    SvaraRadera
  4. Ulrika - gissade nästan det, men den är ju söt trots att jag aldrig varit i Yxlan. ;)

    Sandra - brukar inte köpa souvenirprylar ens när jag är på semester, men den här var bara så söt. :)

    David - tack, jag spanar in din tävling direkt!

    SvaraRadera
  5. Haha, nej det förstår jag, menade på loppisar, där brukar man se massor med olika stadsnamn på diverse prylar. :)

    SvaraRadera